Algemene absintdiscussie

Destilleren of fractioneren

covenflower (10/27/07 om 23:38:39):

Hallo allemaal
Ik ben nieuw hier. Ik woon in Limburg en ben een 56-jarige man.

Kan iemand me vertellen waar ik de meest elimentaire kruiden kan kopen voor het maken van absint? Liefst vers. Ik wil ze nl in het water macereren zodat de in water oplosbare deeltjes geextraheerd kunnen worden. Successievelijk ga ik een gist toevoegen waarmee na de gisting een alc% van ca. 20 % verkregen kan worden. De in alcohol oplosbare stoffen kun nu ook vrijkomen. Vervolgens wordt de massa geperculeerd. Hierna wordt de schone massa afgestookt waarbij een alcoholpercentage van 60 tot 70 % verkregen kan worden.
De bitterstoffen blijven dan in de ketel achter.

Ik las al op een  ander onderwerp dat maceratie middels alcohol met de benodigde kruiden vaak tot inferieure kwaliteit zou leiden. Dit vanwege de eerder genoemde bitterstoffen. Voordeel vind ik echter dat je met het stoken van een goede fractioneerkolom op een snellere manier een hoger alcoholpercentage kan verkrijgen. Deze alcohol kan echter wel goed gebruikt worden voor het bereiden van o.a. tincturen en likeuren.

Ik drink zelf niet, ik proef alleen maar. Wat ik maak, is voor (eigen) medicinaal gebruik.

Absint heb ik nog nooit geproefd. Maar omdat het zolang verboden is geweest lijkt het me spannend om het eens te maken.

Alle adviezen zijn mer dan welkom.

Met vriendelijke groet

Covenflower

 

Helfrich (10/27/07 om 23:59:27):

covenflower schreef:


Kan iemand me vertellen waar ik de meest elimentaire kruiden kan kopen voor het maken van absint? Liefst vers. Ik wil ze nl in het water macereren zodat de in water oplosbare deeltjes geextraheerd kunnen worden. Successievelijk ga ik een gist toevoegen waarmee na de gisting een alc% van ca. 20 % verkregen kan worden.

Dat is raar. Heel raar.
Ik las al op een  ander onderwerp dat maceratie middels alcohol met de benodigde kruiden vaak tot inferieure kwaliteit zou leiden. Dit vanwege de eerder genoemde bitterstoffen. Voordeel vind ik echter dat je met het stoken van een goede fractioneerkolom op een snellere manier een hoger alcoholpercentage kan verkrijgen. Deze alcohol kan echter wel goed gebruikt worden voor het bereiden van o.a. tincturen en likeuren.

De gedachtegang ontgaat me goeddeels. Absint maak je door kruiden te macereren in alcohol en vervolgens te distilleren. Daarbij gebruik je geen fractioneerkolom omdat dan aroma's verloren gaan. Zo'n kolom gebruik je bijvoorbeeld wel als je alcohol stookt.

Distilleren van alcohol zonder de benodigde vergunningen is hoe dan ook een misdrijf.

 

Zenzero (10/28/07 om 01:04:25):

Maar zou een gedeelte van deze omschreven methode eventueel mogelijk, wel functioneren??

 

Helfrich (10/28/07 om 01:28:07):

Een gedeeltelijke methode is geen methode.

 

Zenzero (10/28/07 om 02:50:49):

Een gedeelte van de omschreven methode,
kan weer leiden tot een geheel nieuwe methode.

Zoek zelf maar even uit, welke.

Mij maak je niet gek. Want daarvoor had je véél eerder moeten komen.

 

covenflower (10/28/07 om 02:03:00):

Helfrich schreef:


Dat is raar. Heel raar.
De gedachtegang ontgaat me goeddeels. Absint maak je door kruiden te macereren in alcohol en vervolgens te distilleren. Daarbij gebruik je geen fractioneerkolom omdat dan aroma's verloren gaan. Zo'n kolom gebruik je bijvoorbeeld wel als je alcohol stookt.



Ik begrijp niet wat je raar vindt.

Ik zei al dat het bereiden middels een fractioneerkolom tot inferieure resultaten zouden leiden. O.a. de blijvende aanwezigheid van bitterstoffen
Ik begrijp niet dat deze gedachtengang je goeddeels ontgaat. Een deel van de planten is nl oplosbaar in water. Het niet in water oplosbare gedeelte kan wel met alcohol opgelost worden. Denk o.a. aan harsen vetten.

Distilleren van alcohol zonder de benodigde vergunningen is hoe dan ook een misdrijf.


Je hebt gelijk maar er zijn misdrijven die ik persoonlijk veel en veel erger vind.

Covenflower

 

covenflower (10/28/07 om 02:12:57):

Helfrich schreef:

Een gedeeltelijke methode is geen methode.


Een gedeeltelijke methode, gecombineerd met eigen creativiteit (Hopenlijk verbeteringen) leidt tot een nieuwe methode.

Covenflower

 

Christian (10/28/07 om 08:18:47):

covenflower schreef:



Je hebt gelijk maar er zijn misdrijven die ik persoonlijk veel en veel erger vind.

Covenflower



..zei een verkrachter tegen een moordenaar..

 

Barski (10/28/07 om 10:22:42):

Slecht geslapen Christian?

 

Christian (10/28/07 om 11:01:51):

dat niet..prima eigenlijk..en nog een uurtje langer ook.

 

Zenzero (10/28/07 om 13:04:41):

covenflower schreef:

Een gedeeltelijke methode, gecombineerd met eigen creativiteit (Hopenlijk verbeteringen) leidt tot een nieuwe methode.


En, bedankt voor de tip.

 

Kroeze (10/28/07 om 16:17:00):

covenflower schreef:


Successievelijk ga ik een gist toevoegen waarmee na de gisting een alc% van ca. 20 % verkregen kan worden.


Wat zit er dan in je maceraat, dat de gist in alcohol kan omzetten.

 

Kroeze (10/28/07 om 16:20:21):

covenflower schreef:

Ik wil ze nl in het water macereren zodat de in water oplosbare deeltjes geextraheerd kunnen worden.


Waarom niet gelijk in een alcohol/water mengsel macereren.

 

covenflower (10/28/07 om 17:15:37):

Kroeze schreef:



Wat zit er dan in je maceraat, dat de gist in alcohol kan omzetten.


O.a. suiker en citroenzuur

Covenflower

 

Kroeze (10/28/07 om 17:22:11):

covenflower schreef:



O.a. suiker en citroenzuur

OK  :)

 

covenflower (10/28/07 om 17:38:09):

Kroeze schreef:



Waarom niet gelijk in een alcohol/water mengsel macereren.
.

Na het gistingsproces staat het maceraat al in ca 20% alcohol. Je hebt gelijk als je bedoelt waarom niet macereren in een hoger alcoholpercentage in relatie tot het water. Naar mijn mening is 20 % alc wel aan de lage kant doch mijns inziens voldoende om de niet in water oplosbare delen te extraheren. Bovendien wordt het maceraat op een verwarmde magneetroerder in beweging gehouden. Een achterliggende gedachte is dat als ik b.v een alcoholpercentage zou gebruiken van 60% na het afstoken  een percentage van boven de 90% verkrijg. Dit kun je uiteraard wel terugbrengen naar het gewenste alcoholpercentage door bijvoeging van aqua distillata.  Maar vanwege brand cq  explosiegevaar ben ik hier nogal huiverig voor.
NB Ik kan niet aantoonbaar maken dat een 20 procent oplossing minder goede extracties oplevert als 70 procent. Mogelijk wel minder snel om een gelijkwaardig eindresultaat te krijgen.
Mocht iemand met zekerheid over de kennis beschikken dat je met een hoger alc. percentage een beter eindresultaat verkrijgt, dan hoor ik dat graag.

Covenflower


 

Helfrich (10/28/07 om 17:53:55):

covenflower schreef:


Een achterliggende gedachte is dat als ik b.v een alcoholpercentage zou gebruiken van 60% na het afstoken  een percentage van boven de 90% verkrijg.

Of een harde knal. 60% in de ketel is bepaald niet zonder risico.
NB Ik kan niet aantoonbaar maken dat een 20 procent oplossing minder goede extracties oplevert als 70 procent. Mogelijk wel minder snel om een gelijkwaardig eindresultaat te krijgen.
Mocht iemand met zekerheid over de kennis beschikken dat je met een hoger alc. percentage een beter eindresultaat verkrijgt, dan hoor ik dat graag.

De ervaring leert dat je met een dergelijk percentage niet goed extraheert. Bovendien is 20% te laag voor een optimale aromadistillatie van absint. Waarschijnlijk haal je wel heel veel anethol over. (Als je het niet met de alcohol extraheert, dan kook je het er wel uit.)

Eerlijk gezegd komt het hele plan wat warrig op me over. Bedenk wat je wilt bereiken en vervolgens wat je daarvoor nodig hebt. Waarom een kruidenmengsel laten gisten? Als dat al lukt.

 

Kroeze (10/28/07 om 18:46:12):

Helfrich schreef:


Of een harde knal. De ervaring leert  enz. Eerlijk gezegd komt het hele plan wat warrig op me over.

Bedenk wat je wilt bereiken en vervolgens wat je daarvoor nodig hebt. Waarom een kruidenmengsel laten gisten? Als dat al lukt.


Mee eens.

 

Barski (10/30/07 om 20:55:09):

covenflower schreef:

Hallo allemaal
Ik ben nieuw hier. Ik woon in Limburg en ben een 56-jarige man.

Kan iemand me vertellen waar ik de meest elimentaire kruiden kan kopen voor het maken van absint? Liefst vers. Ik wil ze nl in het water macereren zodat de in water oplosbare deeltjes geextraheerd kunnen worden. Successievelijk ga ik een gist toevoegen waarmee na de gisting een alc% van ca. 20 % verkregen kan worden. De in alcohol oplosbare stoffen kun nu ook vrijkomen. Vervolgens wordt de massa geperculeerd. Hierna wordt de schone massa afgestookt waarbij een alcoholpercentage van 60 tot 70 % verkregen kan worden.
De bitterstoffen blijven dan in de ketel achter.

Ik las al op een  ander onderwerp dat maceratie middels alcohol met de benodigde kruiden vaak tot inferieure kwaliteit zou leiden. Dit vanwege de eerder genoemde bitterstoffen. Voordeel vind ik echter dat je met het stoken van een goede fractioneerkolom op een snellere manier een hoger alcoholpercentage kan verkrijgen. Deze alcohol kan echter wel goed gebruikt worden voor het bereiden van o.a. tincturen en likeuren.

Ik drink zelf niet, ik proef alleen maar. Wat ik maak, is voor (eigen) medicinaal gebruik.

Absint heb ik nog nooit geproefd. Maar omdat het zolang verboden is geweest lijkt het me spannend om het eens te maken.

Alle adviezen zijn mer dan welkom.

Met vriendelijke groet

Covenflower


Dag eh Covenflower, je verhaal is inderdaad nogal warrig. Je hebt een hoop vragen waarop makkelijk antwoord is te vinden als je eens goed op het internet gaat kijken. Als je meer wilt weten over wat er in absint zit en hoe het gemaakt wordt moet je hier zijn http://www.oxygenee.com/absinthe-distillation.html Bij zo'n bijzondere drank als absint kan het geen kwaad je er eens verder in te verdiepen, al is het maar omdat er zo weinig mensen zijn die weten hoe het nu zit met absint.

 

Helfrich (11/01/07 om 18:40:48):

En covenflower heeft z'n account opgeheven...

 

Barski (11/01/07 om 21:31:44):

Die zal nog wel een andere keer terugkomen onder weer een andere naam. Dan is hij ineens een meisje van 15, madeliefje15 of zoiets. Ze wil dan vast een essay over absint schrijven. Waarschijnlijk  is ze in het bijzonder geïnteresseerd om te weten hoe je met wodka en alsem een absint kan maken.

 

Christian (11/01/07 om 21:36:58):

Ik heb ook altijd willen weten hoe je lood in goud veranderd..

 

Barski (11/01/07 om 22:01:45):

Met Adobe Photoshop. Wist je dat niet?

 

anrepta (11/01/07 om 22:14:19):

Christian schreef:

Ik heb ook altijd willen weten hoe je lood in goud veranderd..

Met behulp van nucleaire transmutatie.  Ik ben evenwel geen kandidaat om de absint uit te proberen die je op die manier uit wodka gewonnen hebt.

 

Barski (11/01/07 om 22:16:08):

Dat wordt vast absint die je ook in het donker kunt drinken.

 

Zenzero (11/01/07 om 22:41:30):

Ik ga toch niks fotofucken, dus blijf maar lekker vanalles verzinnen...

 

radioflux (11/01/07 om 23:32:42):

anrepta schreef:


Met behulp van nucleaire transmutatie.

"Naturally occurring gold is actually created in supernovae, which ironically transmute some gold into lead — a much easier process." ;D

God ja, dat vat toch eigenlijk de hele ellende wel kort en bondig samen.

 

Zenzero (11/01/07 om 23:40:29):

Hey think smaller!!
How 'bout Nanotechnology?

Ik heb alleen nog een programmeur voor de units nodig..

 

radioflux (11/01/07 om 23:44:17):

Zenzero schreef:

How 'bout Nanotechnology?

Nanotechnologie werkt op moleculaire schaal. Dat werkt niet als je atoomkernen aan elkaar wilt flansen.

 

Zenzero (11/01/07 om 23:56:06):

Maar je kunt er toch ook goud mee maken!?

 

Algemene absintdiscussie